free friday: tutorial snelle en simpele origami tas!

by - 22:31













Ik

Ik wou een nieuwe tas voor mijn spullen voor de les. Iets simpel met een aantal vakjes. Na wat vouwen met papieren strookjes kwam ik tot deze ontdekking. Het is zo simpel dat ik niet kan geloven dat het nog niet bestaat (mocht je het al eens tegen gekomen zijn, laat je het weten?)


Wat heb je nodig?


twee identieke stroken (buitenstof en voeringstof), rechthoekig met een afgeschuinde bovenkant, volgens de verhouding hieronder. De afmetingen zijn niet zo erg van belang. Ik gebruikte de volledige stofbreedte (1m40, hier kan een smalle klasseur in) met een hoogte links van 48 cm en rechts 24 cm. Zolang de onderzijde recht is en de ene kant ongeveer de helft is van de rechterkant zit dit wel snor. Deze tas kan (volgens mijn logisch verstand toch) niet ongevoerd uitgevoerd worden.




Hoe ga je te werk?


Knip de stroken stof zoals aangegeven. Duid het midden aan en deel links en rechts nog eens in twee (strook in 4 gelijke vertikale delen verdelen dus).




Leg de voeringstof op de buitenstof (mooie kanten op elkaar). 

Indien je een hengsel wil, speld dit dan zoals aangegeven op de rand, aan de linkerkant op 1cm (naadbreedte) van de rand, rechts tegen de 1/4 lijn. Let er wel op dat deze mooi evenwijdig met de zijkant liggen (had ik nog iets beter moeten op letten).

Stik de volledige bovenzijde dicht zoals aangegeven. 

Keer de goede zijden naar buiten, pers de rand en geef een zichtbaar stiksel op 5mm van de rand, starten en stoppen op 1 cm van de zijkanten.




Vouw de strook in het midden dubbel (voering aan de binnenkant) en speld alle lagen in het midden (op 1/4 van de volledige breedte dus) aan elkaar behalve de buitenstof van de kortste zijde. 

Stik van de onderzijde tot tegen de schuine rand.




Leg de buitenstof weer op zijn plaats. Het zou er nu zo moeten uit zien.

Nu komt het doordenkertje: vouw alles (verticaal) dubbel en plooi de voeringstof over het geheel tot een pakketje. 

Leg het met de voeringstof naar boven. 



Speld nu alle lagen behalve de twee grote voeringstoflagen onderaan aan elkaar. 


Speld ook de voeringstoflagen onderling onderaan aan elkaar



Stik in één keer de ganse onderkant door maar laat een opening in de voeringstof voor het keren (zie foto hieronder, het was wat moeilijk om duidelijk te fotograferen).



Dit moet er nu zo uitzien.


Leg alle lagen terug op elkaar en stik de zijkant over de volledige lengte dicht (hier zie je de achterkant). 


Let er op dat je net naast het hengels stikt en het hengstel niet mee stikt.


Knip de hoekjes bij en keer het geheel door de opening van de voering. 


Duw de hoekjes netjes uit.



Het zou er nu zo moeten uit zien (ook al niet mis he). 

Als laatste stap keer je alles nog eens door het eerste zakje en naai je je keeropening aan de binnenzijde dicht.


Voila, zakje klaar!


Je kan wat spelen met de helling van de strook om zo meer of minder van de voering te zien. Of de verhouding van de rechthoek veranderen voor een ander effect. 

Het is echt wel simpel en snel maar niet zo eenvoudig om uit te leggen, hopelijk geraken jullie er wat wijs uit!

(ik heb alles in het Engels er bij getypt maar de Engelse uitleg zal voor later dit weekend zijn :)

Prettig weekend!

You May Also Like

6 reacties

  1. Zo leuk! En goed uitgelegd. Ik bewaar deze voor nadien. Komt zeker nog van pas :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik zag m nog niet eerder! Leuk hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik zag m nog niet eerder! Leuk hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Tof dat je er direct de uitleg hebt bij gezet!Mooie stofjes ook trouwens.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Gaaf, ik ben niet zo van de tassen normaal, maar hier word ik wel heel blij van door de eenvoud, ik pin hem!

    BeantwoordenVerwijderen